Weerbaarheid en omgaan met agressie

Helaas krijgen organisaties steeds vaker te maken met grensoverschrijdend gedrag van klanten, cliënten of bezoekers. Het zijn heftige situaties, waarbij er heel wat op je afkomt. Hoe reageer je dan?

In het kort

Bedreigende situaties oefenen in een veilige omgeving

Herken en erken agressief of emotioneel gedrag, de reactie van je eigen lichaam en pak je zelfcontrole terug

Maatwerk: toegespitst op de praktijk in jouw bedrijf of organisatie

Korte training (dagdeel) of meerdere modules mogelijk

Bevlogen en ervaren trainers, indien gewenst ook oefenen met acteur

Wat we bieden

Weerbaarheid en omgaan met agressie

Speciaal voor medewerkers die te maken kunnen krijgen met grensoverschrijdend gedrag, is er de training Weerbaarheid en omgaan met agressie. Een powertraining van ongeveer 3,5 uur voor baliemedewerkers, receptionistes, portiers of andere medewerkers die één op één contact hebben met cliënten. We oefenen veel, behandelen praktijkcases en laten je ervaren hoe het is als je agressief benaderd wordt. Je leert in korte tijd hoe je effectief reageert en de zelfcontrole terugkrijgt.

Speciale module BHV-training

Wat minder voor de hand liggend maar zeker niet onbelangrijk, is de rol die BHV’ers en leidinggevenden kunnen spelen bij agressie en geweld. Daarom vinden wij het belangrijk om hier tijdens de periodieke BHV-trainingen aandacht aan te besteden. Door praktijkoefeningen leer je hoe je je collega’s kunt ondersteunen en wat je kunt doen om een situatie te de-escaleren.

Sociale veiligheid en pesten

Seksuele intimidatie, pesten of ander grensoverschrijdend gedrag op het werk: het is helaas van alle tijden. De gevolgen van pestgedrag worden de laatste jaren steeds meer onderkend en ook de #metoo-beweging maakte een maatschappelijke discussie los. Terecht, sociale onveiligheid kan vergaande gevolgen hebben voor het slachtoffer. Het is letterlijk ziekmakend.

Wat doet dreiging met jou?

Wij trainen receptionistes, baliemedewerkers maar ook andere werknemers in uiteenlopende branches. Wij passen zo’n training helemaal aan op de praktijk binnen jouw organisatie. We oefenen veel, laten je in een veilige omgeving ervaren wat dreiging met je doet, leren je hoe je het beste kunt reageren en je grenzen kunt stellen in zo’n situatie.

“Bij weerbaarheid draait het om het herkennen en erkennen van emotioneel of agressief gedrag: wat gebeurt er precies, wat doet dat met jou? Als je dat weet, kun je je eigen reactie beïnvloeden, de zelfcontrole terugkrijgen en grenzen stellen. Wat voor jou de sleutel is om weer in balans te komen, leer je tijdens de verschillende oefeningen.”

Ernst van Egteren, trainer

Meebewegen en grenzen stellen

Dat doen we bijvoorbeeld met Chinees Boxen, een inzicht gevende oefening om spanning te reguleren. Luisteren naar je lichaam is belangrijk: wat doet emotioneel of juist agressief gedrag met jou, hoe kun je je balans weer terugvinden en op de juiste manier meebewegen?

Met de DASH-methode ontdek je welke van de vier sleutels – Denken, Ademhaling, Spierspanning, Houding – jouw voorkeursleutel is om zelfcontrole terug te krijgen. Ook leer je op een neutraal-assertieve manier je grenzen te stellen.

Veelgestelde vragen

Staat je vraag er niet bij? We helpen je graag verder!

Olivier Nieland

Account manager

Neem contact op

Ja. Wij stemmen de training af op de praktijk. Zijn er voorbeelden van grensoverschrijdend gedrag? Speelt er een specifiek risico binnen je branche? Laat het ons weten, dan neemt onze ervaren trainer dit mee in de voorbereiding.

Onze training duurt meestal 3,5 uur voor gemiddeld 8 deelnemers. De duur en invulling van de training hangt af van de wensen, de risico’s, doelgroep en groepsgrootte

Ja. Speciaal voor het management organiseren we in-company trainingen op dit vlak. In korte tijd praten wij leidinggevenden en P&O’ers helemaal bij over sociale veiligheid. Natuurlijk houden we het niet bij praten, maar oefenen we met het herkennen van grensoverschrijdend gedrag en het adequaat optreden. Een praktische training van 1 tot 2 dagdelen op basis van concrete situaties en praktijkvoorbeelden.

Staat je vraag er niet bij? We helpen je graag verder!

Olivier Nieland

Account manager

Neem contact op

Direct aan de slag

Heb je interesse in één van onze trainingen? Klik op incompany aanvragen om de aanvraag te starten en wij nemen contact met je op om deze te bespreken.